Tuesday 1 January 2013

ATP3033 Pergerakan Kreatif Teater 1



1.1 Jelaskan tentang kaedah pergerakan lokomotor dan pergerakan bukan lokomotor.

Pergerakan adalah sebarang bentuk gerak (movement) yang dilakukan oleh seseorang itu yang akan menyebabkan dia berubah kedudukan atau kekal di tempat tersebut. (Haliza Hamzah dan Joy N. Samuel, 2009) Konsep pergerakan asas seperti lokomotor dan bukan lokomotor menjelaskan bagaimana kemahiran pergerakan boleh dilakukan.
       Pergerakan lokomotor melibatkan pergerakan dari satu tempat ke tempat yang lain dan menyebabkan perubahan kedudukan. Pergerakan lokomotor juga berkaitan dengan gerakan atau aliran. Jika pergerakan lokomotor digunakan dalam persembahan kita akan dapat melihat arah gerakan dalam persembahan itu. Terdapat pelbagai cara pergerakan badan dalam gerakan lokomotor yang melibatkan arah (tinggi, sederhana, rendah), aliran (lurus, berliku-liku, dan zig-zag), beban (halus-ringan, berat-kuat) dan masa (cepat, lambat). Antara contoh-contoh pergerakan lokomotor adalah berjalan, berlari, gallop dan sebagainya.
     Pergerakan bukan lokomotor pula adalah keupayaan menggerakkan bahagian tubuh badan tanpa beralih tempat. Pergerakan ini juga merupakan sebuah pergerakan dalam keadaan statik dan memberi penekanan kepada keseimbangan. Ia dapat membantu kita menjaga dan menjadikan bentuk badan yang menarik dan badan seharusnya berada dalam keadaan yang fleksibel dan seimbang. Gerakan dibuat dalam keadaan yang tenang dan kurang tekanan. (Haliza Hamzah dan Joy N. Samuel, 2009) Contoh bagi pergerakan bukan lokomotor pula adalah meregang dan mengendur, melambung bola, melompat setempat dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment