Thursday 3 January 2013

ATP3033 Pergerakan Kreatif Teater 3


2.1 Jelaskan penciptaan asas koreografi pergerakan kreatif teater berdasarkan pendekatan yang disarankan oleh Joseph Gonzales dalam bukunya : Choreography : A Malaysia Perspective : (2004). Kuala Lumpur. Pustaka Cipta Sdn. Bhd.

Menurut Kamus Dwi-bahasa Oxford Fajar, Edisi Kedua : Halaman 65, perkataan Choreography bermaksud seni reka tari. Dengan ini, koreografi dapat diterjemahkan sebagai perancangan atau penciptaan bagi satu struktur pergerakan atau tarian.
Dr. Joseph Gonzales yang merupakan seorang koreografer dan penulis buku Choreography : A Malaysia Perspective telah menyatakan di dalam bukunya bahawa koreografi merupakan keseluruhan struktur karya yang akan dipersembahkan merangkumi frasa pergerakan dan semua faktor lain. Struktur karya ini juga adalah sesuatu yang boleh dianalisis dari jauh. Walaubagaimanapun, seorang koreografer perlu menitiberatkan sembilan elemen utama dalam sesebuah persembahan iaitu dinamik, ruang, aras, bentuk tarian, tema, muzik, sinografi, impak artistik dan improvisasi.
Dinamik merujuk kepada aliran tenaga dan pergerakan dalam koreografi tarian manakala aras akan membantu dalam melihat kepada binaan koreografi. Permainan ruang akan membantu dalam memperlihatkan kepelbagaian pola lantai serta mencipta dimensi dalam sesebuah koreografi. Bagi bentuk tarian pula, ia menggabungkan gaya dan teknik pergerakan dalam koreografi manakala tema dalam sebuah persembahan adalah berkisar tentang kemanusiaan, isu semasa, sejarah dan macam-macam lagi. Elemen muzik, sinografi dan impak artistik pula merupakan pendekatan pergerakan kreatif yang boleh menjelaskan simbolik pergerakan dalam menyampaikan interpretasi idea. Akhir sekali adalah improvisasi yang bermaksud penambahbaikan dimana melalui proses ini binaan koreografi boleh disusun dan digubah dalam pelbagai bentuk.

No comments:

Post a Comment