Tuesday 1 January 2013

ATP3033 Pergerakan Kreatif Teater 2



1.2 Bincangkan elemen,elemen dari aspek ruang, masa dan aliran kedua-dua konsep pergerakan ini melalui gerak kreatif yang telah anda persembahkan dalam tugasan “outdoor” showcase yang telah anda langsungkan di Pintu Timur, Universiti Pendidikan Sultan Idris yang lalu.

Tugasan “outdoor” showcase bagi kursus ini telah berlangsung di Pintu Timur, Universiti Pendidikan Sultan Idris. Persembahan gerak kreatif ini merupakan persembahan individu yang bertemakan protes tentang lambakan sampah sarap yang semakin menjadi-jadi pada masa kini. Mesej yang ingin disampaikan adalah supaya manusia sedar bahawa situasi seperti ini dapat dikurangkan andai mereka prihatin dengan kitar semula dan guna semula.
Di dalam persembahan ini, aspek pergerakan seperti ruang, masa dan aliran diterapkan (merujuk kepada analisis pergerakan Laban).  Ruang ialah kawasan yang digunakan semasa melakukan pergerakan. Ia terbahagi kepada dua iaitu ruang diri dan ruang am. Ruang diri ialah ruang setempat yang mengelilingi individu sejauh mana yang boleh dicapai oleh bahagian tubuh badan. Ruang am ialah kawasan yang digunakan secara keseluruhan semasa melakukan pergerakan. Semasa persembahan berlangsung, ruang am saya adalah sepanjang kaki lima berdekatan pondok pengawal dan ruang menunggu bas pelajar KHAR. Pergerakan yang dilakukan mencakupi elemen aras yang pelbagai iaitu rendah, sederhana dan tinggi serta aliran lurus dan bulatan sewaktu pergerakan simbolik memungut dan membawa karung sampah. Selain itu, pergerakan ke arah hadapan  dan ekstensi tubuh seperti mengecil dan membesar digunakan sebagai simbolik pemberontakan dan kebencian kepada sampah-sarap.
          Aspek masa merujuk kepada pergerakan yang boleh dilakukan dengan pelbagai kelajuan seperti cepat, lambat dan serta merta. Kelajuan sesuatu pergerakan ditentukan dengan keadaan ruang yang ada seperti ruang diri, ruang am dan ruang yang dilengkapi dengan alat-alat. Selain itu, jangka masa juga akan membantu dalam memberikan kesan dinamik dalam persembahan tari. Memandangkan persembahan yang dilakukan melibatkan jangkamasa yang agak lama iaitu 30 minit, kelajuan pergerakan yang banyak digunakan adalah pergerakan lambat. Namun pergerakan serta merta masih diselitkan bagi mewujudkan dinamik dalam persembahan ini.
        Aspek aliran merupakan beberapa pergerakan yang dirangkai dengan berturutan, berterusan dan licin. Rangkaian ini boleh dilakukan secara aliran bebas dan aliran terikat. Aliran bebas adalah pergerakan yang dilakukan dalam masa yang singkat. Pergerakan ini cepat, tegas, spontan dan dinamik manakala aliran terikat pula adalah pergerakan yang perlahan, mengambil masa dan dapat dikawal. Pergerakannya lambat dan boleh dirasakan sebagai sesuatu yang tidak perlu cepat atau tergesa-gesa. Dalam persembahan “outdoor showcase tersebut, saya menggunakan kedua-dua aliran ini. Aliran bebas digunakan semasa melakukan pergerakan simbolik kebebasan dari lambakan sampah sarap manakala aliran terikat digunakan sewaktu saya membuat pergerakan smbolik mengasingkan sampah sarap yang boleh dikitar semula.


No comments:

Post a Comment