Thursday 14 June 2012

Kuliah Seni Lakon Awalan 5


Selepas kelas pada hari ini saya dapat menambah kefahaman tentang teknik pernafasan yang betul serta lontaran suara yang berkesan ketika di atas pentas agar dialog-dialog dapat sampai kepada penonton dengan jelas. Patahan, tempo dan ritma diberikan fokus. Kami diberikan latihan dengan menyebut perkataan-perkataan yang mempunyai bunyi yang hampir sama seperti  “Comel Cari Cili Celah Cerek” dan “Ku Kikis Kikis Kuku Kakiku, Kakakku Kata Kuku Kakiku Kaku” secara berulang-ulang.
Selain itu, saya juga lebih faham tentang cara menyalurkan emosi melalui ekspresi tubuh yang betul. Antara emosi yang diberikan oleh Encik Eddy dalam latihan adalah marah, sedih, kecewa dan gembira. Kami diberikan peluang bermain dengan emosi tersebut berulang-ulang sehingga kami memahami emosi tersebut dengan baik dan mampu memberi reaksi secara spontan.  
Sewaktu perbincangan dengan pengarah pula, saya masih menjalankan latihan yang sama iaitu membaca skrip dengan tempo dan ritma yang sesuai untuk babak seterusnya. Saya mendapati saya sudah mampu melakukan sedikit improvisasi apabila diminta oleh pengarah iaitu saudari Amy.

No comments:

Post a Comment