i)
Sila
jelaskan apakah itu lakonan improvisasi dalam teater tradisional Melayu
berasaskan pandangan Profesor Dr Samad Salleh dalam bukunya Aspek Lakonan dalam
Teater Bangsawan terbitan Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan KeKKWa
Kuala Lumpur.
Di Malaysia, improvisasi di dalam teater
telah lama diamalkan. Teater tradisional tempatan sememangnya kaya dengan
improvisasi. Teater seperti Mak Yong, Menora, Mek Mulung dan Dondang Sayang kesemuanya
berasaskan improvisasi disebabkan teater-teater tersebut tidak mempunyai
sebarang skrip atau naskhah. Keadaan masyarakat dahulu yang terdiri daripada
golongan buta huruf atau ketiadaan alat-alat percetakan memungkinkan berlakunya
improvisasi di dalam teater tradisional.
Menurut Kamus Dewan edisi keempat, improvisasi bermaksud perihal
atau perbuatan melaksanakan atau membuat sesuatu tanpa persediaan awal, secara
spontan atau dengan menggunakan bahan-bahan yang ada sahaja. Walaubagaimanapun,
Abdul Samat Salleh telah menghimpunkan beberapa definisi improvisasi menurut
pengkaji-pengkaji teater Barat di dalam bukunya ‘Aspek Lakonan Dalam Teater
Bangsawan’. Antaranya adalah seperti berikut :
Pengertian improvisasi lebih mengutamakan penghasilan aksi secara spontan berdasarkan watak, tempat dan aksi. Definisi ini hampir menyamai apa yang disarankan oleh Bowskill. Baginya, improvisasi bermakna menggubah, membaca atau mengucap atau melakukan sesuatu tanpa persiapan. Perlakuan yang dihasilkan secara tiba-tiba, secara bebas dan bersahaja (Bowskill, 1973 : 59). Manakala Cohen (1984 : 68) pula mendefinisikan improvisasi yang menjuruskan kepada mempertajamkan watak dan perwatakan. Beliau berpendapat, improvisasi merupakan latihan-latihan di mana para pelakon melakonkan peranan-peranan mereka mengimprovise dialog-dialog dan pergerakan tanpa bergantung kepada teks yang dihafal. Baginya latihan merupakan cara yang paling baik untuk menyerapkan pelakon dengan situasi adegan dan mempertingkatkan intensity pertalian perwatakan tanpa memperdulikan plot atau development watak yang dibekalkan oleh skrip. Crawford (1983 : 55) pula akur dengan definisi-definisi yang lain tetapi lebih mengutamakan daya imaginasi dan skrip. Improvisasi itu berimaginasi dan mencipta plot atau cerita yang ringkas dan melaksanakannya dengan dialog dan aksi-aksi yang tidak dirancang dan yang tidak rehearsed. Beliau menambah, improvisasi merupakan latihan-latihan berdasarkan adegan berskrip tetapi lebih tertumpu kepada subjeknya, isunya, tujuannya, dan maksud adegan tersebut di samping mengimaginasikan dan menciptakan aksi dan dialog dan cuba mengelak daripada menggunakan aksi-aksi dan dialog-dialog penulis.
Dengan
ini, dapat disimpulkan bahawa improvisasi di dalam teater merupakan satu teknik
atau bahan di mana pelakon akan memperkembangkannya melalui imaginasi mereka
sendiri. Hasil daripada improvisasi akan menggalakkan penciptaan imej-imej baru
di samping membolehkan para pelakon menzahirkan lakonan yang tidak terikat
dengan rangka-rangka tertentu kerana lakonan ialah menjadikan sesuatu itu
berlaku pada ketika atau detik yang sepatutnya berlaku.
ii)
Berdasarkan
kaedah lakonan improvisasi yang dinyatakan oleh Profesor Dr Samad Salleh, sila bincangkan
teknik lakonan improvisasi ini dalam konteks persembahan Mak Yong yang telah
anda langsungkan dalam persembahan.
Di dalam persembahan Mak Yong yang telah berlangsung
pada 16 Mei yang lalu, kaedah lakonan improvisasi seperti yang dinyatakan oleh
Profesor Dr Samad Salleh telah diaplikasikan. Kaedah improvisasa ini merangkumi
kesemua aspek lakonan seperti fizikal, lisan dan mental. Aspek fizikal meliputi
gerak isyarat, gerak tari (menhadap rebab) dan beberapa pergerakan lain yang
dizahirkan oleh tubuh badan sepanjang lakonan. Aspek lisan pula merangkumi
pengucapan dialog, nyanyian, bersyair dan monolog manakala aspek mental pula
menjurus kepada setiap perlakuan yang dicetuskan sama ada fizikal, lisan atau
emosi.
Walaubagaimanapun,
setiap improvisasi yang dilakukan itu bermula daripada jalan cerita yang
dibekalkan oleh pengarah. Berdasarkan senario dan watak dan peranan yang
dipegang, saya telah mengimprovisasikannya hingga ke akhir cerita dan sentiasa
memastikan agar ia tidak bercanggah dengan jalan cerita serta peranan watak.
Saya turut memastikan agar segala aksi fizikal haruslah bersebab dan
berhubungkait dengan pengucapan dialog contohnya tindak balas pengucapan di
antara saya dan pelakon lain. Hal ini akan membuatkan perkembangan cerita
kelihatan lebih jelas.
Selain
itu, beberapa keperluan untuk melakukan teknik improvisasi perlu diambil kira
di dalam persembahan ini. Antaranya ialah pengamatan, daya sensitiviti, daya
konsentrasi dan imaginasi. Pengamatan yang teliti memudahkan saya memilih ciri-ciri
perwatakan yang terbaik dan bersesuaian dengan watak, adegan dan cerita yang
dibawa agar dapat meyakinkan penonton dengan improvisasi yang telah dilakukan.
Daya sensitiviti yang paling optima pula diperlukan kerana daya sensitiviti yang kuat mampu membantu saya
berinteraksi atau memberi reaksi dengan cepat dan tepat terhadap pelbagai
suasana di dalam cerita.
Imaginasi juga tidak kurang pentingnya
sewaktu melakukan improvisasi agar saya dapat meneroka dunia ilusi yang dialami
dalam jalan cerita, watak dan peranan yang telah diberikan. Dengan ini, saya
dapat menzahirkan watak yang benar-benar meyakinkan dan berkesan walaupun
melalui imaginasi sahaja. Keperluan seterusnya ialah daya konsentrasi terhadap
keseluruhan cerita termasuk aksi dan pengucapan dialog oleh pelakon-pelakon
lain. Konsentrasi yang menyeluruh membolehkan saya memberi tumpuan yang total
terhadap watak saya seterusnya menjadikan saya peka dengan perkembangan jalan
cerita.
Sepanjang penglibatan di
dalam persembahan teater Mak Yong ini, saya turut melakukan improvisasi dalam
penggunaan vokal iaitu semasa mengucapkan dialog. Saya harus cepat bertindak
mengeluarkan kata-kata yang bertepatan dengan adegan, babak atau cerita menurut
latar masa dan tempat yang telah ditetapkan. Contohnya, di dalam teater Mak
Yong ‘Anak Raja Gondang’, latar tempatnya adalah istana dan kebanyakan gaya
bahasa yang digunakan adalah bahasa istana yang puitis. Oleh itu, kecepatan
berfikir, kepetahan berkata dan menyusun kata dapat memadatkan rangka cerita
yang ada.
No comments:
Post a Comment