Thursday 30 May 2013
Wednesday 29 May 2013
KERJA KURSUS 1.2
i)
Sila
terangkan tentang kaedah lakonan Brechtian yang ditegaskan dalam teater epik.
Kaedah
lakonan Brechtian dinamakan sebagai Epic Theatre
kerana ia bersifat berepisod. Setiap babak akan memaparkan cerita yang
berlainan, tetapi apabila digabungkan akan membentuk sebuah cerita. Selain nama
Epic Theatre, kaedah lakonan
Brechtian juga turut dikenali sebagai Dialectic Theatre
kerana dalam pementasan-pementasan yang beliau lakukan banyak
memaparkan perbahasan antara dua pihak yang saling cuba untuk mempengaruhi
antara satu sama lain.
Teater
Epik bertujuan sebagai sebuah pementasan yang dijalankan untuk mempersembahakan
idea-idea dan penonton harus menilai idea-idea tersebut. Oleh itu pementasan
yang diadakan tidak boleh menyebabkan penonton hanyut dengan emosi yang
dipaparkan dalam sebuah pementasan. Brecht menjelaskan bahawa para penonton
perlu sedar bahawa mereka sedang menonton sebuah pementasan dan tidak boleh
beremosi, sebaliknya berfikir secara kritikal akan mesej yang ingin disampaikan
dalam pementasan itu dan melaksanakan perubahan apabila keluar dari pementasan
tersebut. Menurut beliau, semua ini boleh dicapai sekiranya para penonton diasingkan
daripada pementasan yang ditontonnya. Brecht telah menamakan keadaan ini
sebagai Verfremdungseffekt yang
diterjemahkan dalam bahasa Inggeris sebagai alienation
effect ataupun kesan pengasingan.
Perkataan
Verfremdungseffekt merupakan perkataan
Jerman yang bermaksud ‘mengasingkan’
atau ‘menjauhkan’ penonton
daripada sesebuah pementasan. Dalam teater epik , Brecht cuba
mengasingkan penonton daripada watak-watak dan lakonan mereka dalam sesebuah
pementasan. Dengan cara ini, para penonton tidak akan tersentuh dengan
pementasan tersebut serta tidak bersimpati mahupun berempati dengan apa
yang dipaparkan. Sebaliknya, beliau mahu para penonton untuk memahami secara
intelektual dilema yang dihadapi oleh sesebuah watak serta kesilapan yang
telah dibuat yang membawa kepada berlakunya dilema tersebut.
Bagi mencapai matlamat yang telah dinyatakan oleh Brecht, terdapat pelbagai
lagi teknik yang digunakan supaya penonton terasing daripada pementasan. Di
antaranya adalah dengan meletakkan sesi memberi keterangan di dalam sesuatu
persembahan di samping wujudnya pencerita untuk menjelaskan setiap babak serta memprovokasi
penonton. Selain itu, terdapat teknik yang memerlukan pelakon berinteraksi
terus dengan penonton agar penonton terasing dari lakonan pelakon serta
pementasan yang disaksikan. Terdapat juga teknik Brecht yang memerlukan para
pelakon melakonkan sesebuah watak tanpa menyebabkan penonton mahupun diri
mereka sendiri percaya bahawa mereka adalah watak tersebut. Tujuan
utama lakonan sebegini adalah untuk meruntuhkan dinding keempat dalam
sesebuah lakonan. Ini adalah bagi membolehkan penonton
melihat dan menyedari bahawa mereka sedang menonton pementasan, bukan
realiti dan menganggap bahawa pentas adalah pentas dan pelakon adalah sekadar pelakon.
Dalam
teater epik, Brecht turut menegaskan tentang istilah ‘gestus’. ‘Gestus’
bermaksud apa sahaja pergerakan yang dilakukan oleh pelakon
di dalam lakonannya bagi menggambarkan keadaan sesebuah watak
berdasarkan teks. ‘Gestus’ boleh menerangkan keadaan pelakon tanpa memerlukan
pelakon menunjukkan emosi seterusnya menyebabkan penonton terasing daripada
pementasan dan mengelakkan mereka daripada menjadi emosional. Pendapat ini
adalah berdasarkan pemerhatian Brecht terhadap pementasan Opera Cina di mana
pelakon meletakkan rambut di mulut dan penonton telah mentafsirkannya sebagai
ketakutan walaupun pelakon itu sedang bergerak di dalam keadaan yang tenang.
ii)
Sila
terangkan tentang kaedah lakonan Biomekanik yang ditegaskan oleh pengasasnya.
Kaedah
lakonan Biomekanik diasaskan oleh Vsevolod Meyerhold. Idea-idea
pementasan beliau menolak realism Stanislavsky 100% dari segi lakonan,
pengarahan dan sinografi. Idea grotesque yang dicadangkan oleh Meyerhold
mengatakan bahawa seseorang pengarah itu melihat sesuatu yang aneh, pelik,
bukan-bukan, tidak masuk akal itu sebagai sesuatu yang cantik kerana baginya,
sesuatu persembahan pentas itu bukanlah re-presentational tetapi bersifat
presentational. Meyerhold mengatakan bahawa sesuatu persembahan itu tidak perlu
mengikut dan menyamai realiti kehidupan kini malah perlulah berbeza. Oleh itu, idea grotesque
diadaptasikan ke seluruh idea yang dibuat oleh Stanislavsky sebelum ini.
Grotesque dalam bahasa Melayu bermaksud aneh,
bukan-bukan atau tak masuk akal. Sebagai contoh yang lebih jelas adalah melihat
kepada gerak lakonan yang lebih dikenali sebagai biomekanik. Pelakon-pelakon yang biasanya berlakon
di bawah arahan Meyerhold adalah atlet, penari, ahli sarkas, ahli magik dan
sebagainya. Mereka semua mempunyai skill dengan tubuh mereka dan Meyerhold
telah memanipulasikan pergerakan tubuh mereka untuk mencipta satu bentuk gaya
lakon yang menolak realism ketika itu. Oleh itu, kita tidak akan dapat melihat
sesuatu watak yang mengaplikasikan teknik lakon Meyerhold bergerak seperti
realiti. Pergerakannya akan nampak pelik tetapi aksi tersebut masih boleh ditafsir
oleh penonton. Sebagai contoh, Charlie Chaplin adalah pelakon yang
mengaplikasikan teknik lakon biomekanik. Katakan adegan Chaplin diketuk
kepalanya dengan objek keras, dia akan terhuyung-hayang ke kiri dan ke kanan
dalam pergerakan yang besar (exaggerate). Aksi ini dianggap ganjil
(grotesque) bagi manusia nyata (real) tetapi dianggap sesuai dengan
teknik lakon yang dikemukakan oleh Meyerhold.
(Antara
adegan di dalam teater arahan Meyerhold. Dapat dilihat aksi pelakon yang
menggunakan seluruh anggota badan untuk menjelaskan aksi dan watak)
Dari segi
set pula, Meyerhold mula melakukan eksperimentasi terhadap visual-visual ketika
itu. Oleh sebab zaman kegemilangan Meyerhold adalah pada zaman industrial,
banyak pengaruh imej-imej kilang dan mesin di dalam persembahannya.
(set Magnanimous Cuckold yang sebenar. Kombinasi
kepelikan set dan aksi lakon dapat dilihat dalam gambar ini. Semuanya dilihat
pelik dan aneh bagi seorang realist)
Idea
mengenai grotesque adalah kesan dari lawatan kawan Meyerhold dari Jepun yang
membuat persembahan Kabuki di Rusia. Hanya selepas 7 tahun lawatan orang Jepun
itu, barulah terciptanya teknik lakon yang pelik itu dan memerlukan kemahiran pergerakan tubuh badan.
Teknik lakon itu sendiri sudah wujud tetapi dicetuskan oleh Meyerhold dengan terma biomekanik. Stanislavsky
pernah berkata selepas dia menonton salah satu persembahan Meyerhold yang agak luar
biasa pada ketika itu. Beliau berkata, “Meyerhold telah melakukan apa yang saya
nak lakukan sebelum ini”. Teaternya dikira sebagai avant garde oleh kebanyakan penggiat teater ketika itu.
Stanislavsky sendiri kagum serta berhasrat untuk melakukan teater seperti
Meyerhold tetapi tidak berpeluang.
Grotesque diaplikasikan di dalam banyak persembahan
teater di Malaysia terutama yang berbentuk eksperimen. Kebanyakannya
diaplikasikan melalui sinografi tetapi kurang diaplikasikan melalui gaya
lakonan. Untuk mendapatkan gambaran yang jelas tentang teknik lakon Meyerhold,
lakonan Charlie Chaplin boleh dijadikan sebagai rujukan. Beliau merupakan salah
seorang pelakon yang mengaplikasikan biomekanik, inspirasi dari grotesque. Pergerakan biomekanik
membantu perkembangan kekuatan, koordinasi dan fleksibiliti. Mayerhold banyak
menggunakan artis yang terdiri daripada ahli sukan kerana, latihan lakonan
bukanlah berasaskan kaedah-kaedah lakonan sahaja malah memerlukan latihan bagi
tubuh badan atau “teaching the body to
think”. Biomekanik juga merupakan lakonan yang menuntut pelakon
menggunakan badan sebagai bahan pengantara dengan penonton. Penonton lebih
menumpukan kepada pergerakan badan bagi menyampaikan mesej di dalam lakonan.
Teater yang berunsur biomekanik mempunyai dialog yang kurang tetapi pelakon
harus mempamerkan bahasa badan yang jelas kepada penonton.
iii) Sila
terangkan 2 teknik Stanislavski yang diperkenalkan dalam membina teknik lakonan
secara representational atau living a
part dalam konteks lakonan realisme.
Stanislavski
berpendapat bahawa lakonan
representational memerlukan dedikasi, kajian terperinci dan penilaian
teliti terhadap pembinaan watak. Pelakon tidak harus berada di luar watak
sebagai pemerhati tetapi harus berada di dalam watak dan merasai apa yang
dirasainya, ketawa apabila dia ketawa dan menangis apabila dia menangis.
Kemudian, apabila watak sudah dicipta, pelakon akan memisahkan dirinya dari
watak tersebut dan setiap kali beliau diminta membawa watak itu, beliau akan
mempamerkan perwatakan tersebut sebagaimana yang telah diciptakan sebelumnya.
Stanislavski tidak percaya
bahawa seseorang aktor itu akan mempercayai seikhlas-ikhlasnya terhadap realiti
peristiwa yang berlaku di atas pentas, tetapi beliau berkata bahawa seseorang
aktor itu boleh percaya terhadap kemungkinan-kemungkinan peristiwa yang berlaku.
Dengan ini, timbullah teknik magic if dalam
membina lakonan secara representational. Seseorang pelakon cuma harus mencuba
menjawab soalan “apakah akan aku lakukan kalau aku....?”. Sematan dijiwa
pelakon dengan kata-kata magik “if”
ini akan menjelaskan matlamat atau tujuan perwatakan kepada matlamat dan tujuan
pelakon. Ianya merupakan rangsangan yang kuat ke arah aksi-aksi dalaman (emosi)
dan fizikal bagi seseorang pelakon. Perkataan if juga membawa pelakon kepada keadaan-keadaan imaginary.
Pertanyaan “Apakah yang akan aku lakukan kalau aku ……”(What would I do if I were) bagi seseorang pelakon tidak perlu memaksa
dirinya untuk percaya beliau adalah manusia tersebut di dalam situasi demikian.
Ringkasnya, method “If” adalah saranan dan bukanlah melibatkan atau
menegaskan sesuatu terhadap apa yang sedia ada. Melaluinya, pelakon akan
mencipta masalah-masalah untuk dirinya dan berusaha untuk menyelesaikannya
secara natural ke arah aksi-aksi dalaman dan luaran. Penggunaan method “if” ini akhirnya akan memberi rangsangan
kepada imaginasi, pemikiran dan aksi-aksi ke arah logikal. Ini bermakna
aksi-aksi yang dizahirkan bersifat natural berserta emosi yang sebenar.
Teknik
kedua yang diperkenalkan oleh Stanislavski adalah penggunaan method imaginasi. Menurut
beliau, method imiginasi perlu dilaksanakan ekoran penulis skrip drama kurang
memperjelaskan masa lalu dan masa depan watak-wataknya serta kurang memberi
perincian kehidupan masa kini watak-watak tersebut. Method imaginasi ini mampu
membantu seseorang pelakon melengkapkan biografi wataknya dari awal hingga
akhir di dalam mindanya. Ini bermakna melalui latihan method imiginasi,
seseorang pelakon dapat mengetahui atau merasakan perkara yang dilalui oleh watak tersebut sehingga
akhirnya memberikan pelakon perspektif dan perasaan berkaitan peranan watak
tersebut.
Imiginasi yang kaya akan membantu seseorang pelakon
semasa beliau mentafsirkan baris-baris dialog dan mampu mengisinya dengan
makna-makna yang tersirat atau lebih tepat memahami subteksnya. Apa yang disimpulkan
disini, baris-baris dialog yang dihasilkan oleh penulis adalah tidak bernyawa
dan kaku sehinggalah seseorang pelakon berupaya menganalisa dan menampilkan
maksud yang dikehendaki oleh penulis. Sebagai contohnya, frasa yang mudah
seperti, “saya sakit hati”, mempunyai
berlainan maksud. Ringkasnya, sekiranya para pelakon mempraktikkan latihan daya
imiginasinya, mereka akan menemui makna yang menarik di sebalik perkataan yang
terucap. Lantas intonasinya juga akan menjadi lebih menarik dan ekspresif.
Tuesday 28 May 2013
KERJA KURSUS 1.1
i)
Sila
jelaskan apakah itu lakonan improvisasi dalam teater tradisional Melayu
berasaskan pandangan Profesor Dr Samad Salleh dalam bukunya Aspek Lakonan dalam
Teater Bangsawan terbitan Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan KeKKWa
Kuala Lumpur.
Di Malaysia, improvisasi di dalam teater
telah lama diamalkan. Teater tradisional tempatan sememangnya kaya dengan
improvisasi. Teater seperti Mak Yong, Menora, Mek Mulung dan Dondang Sayang kesemuanya
berasaskan improvisasi disebabkan teater-teater tersebut tidak mempunyai
sebarang skrip atau naskhah. Keadaan masyarakat dahulu yang terdiri daripada
golongan buta huruf atau ketiadaan alat-alat percetakan memungkinkan berlakunya
improvisasi di dalam teater tradisional.
Menurut Kamus Dewan edisi keempat, improvisasi bermaksud perihal
atau perbuatan melaksanakan atau membuat sesuatu tanpa persediaan awal, secara
spontan atau dengan menggunakan bahan-bahan yang ada sahaja. Walaubagaimanapun,
Abdul Samat Salleh telah menghimpunkan beberapa definisi improvisasi menurut
pengkaji-pengkaji teater Barat di dalam bukunya ‘Aspek Lakonan Dalam Teater
Bangsawan’. Antaranya adalah seperti berikut :
Pengertian improvisasi lebih mengutamakan penghasilan aksi secara spontan berdasarkan watak, tempat dan aksi. Definisi ini hampir menyamai apa yang disarankan oleh Bowskill. Baginya, improvisasi bermakna menggubah, membaca atau mengucap atau melakukan sesuatu tanpa persiapan. Perlakuan yang dihasilkan secara tiba-tiba, secara bebas dan bersahaja (Bowskill, 1973 : 59). Manakala Cohen (1984 : 68) pula mendefinisikan improvisasi yang menjuruskan kepada mempertajamkan watak dan perwatakan. Beliau berpendapat, improvisasi merupakan latihan-latihan di mana para pelakon melakonkan peranan-peranan mereka mengimprovise dialog-dialog dan pergerakan tanpa bergantung kepada teks yang dihafal. Baginya latihan merupakan cara yang paling baik untuk menyerapkan pelakon dengan situasi adegan dan mempertingkatkan intensity pertalian perwatakan tanpa memperdulikan plot atau development watak yang dibekalkan oleh skrip. Crawford (1983 : 55) pula akur dengan definisi-definisi yang lain tetapi lebih mengutamakan daya imaginasi dan skrip. Improvisasi itu berimaginasi dan mencipta plot atau cerita yang ringkas dan melaksanakannya dengan dialog dan aksi-aksi yang tidak dirancang dan yang tidak rehearsed. Beliau menambah, improvisasi merupakan latihan-latihan berdasarkan adegan berskrip tetapi lebih tertumpu kepada subjeknya, isunya, tujuannya, dan maksud adegan tersebut di samping mengimaginasikan dan menciptakan aksi dan dialog dan cuba mengelak daripada menggunakan aksi-aksi dan dialog-dialog penulis.
Dengan
ini, dapat disimpulkan bahawa improvisasi di dalam teater merupakan satu teknik
atau bahan di mana pelakon akan memperkembangkannya melalui imaginasi mereka
sendiri. Hasil daripada improvisasi akan menggalakkan penciptaan imej-imej baru
di samping membolehkan para pelakon menzahirkan lakonan yang tidak terikat
dengan rangka-rangka tertentu kerana lakonan ialah menjadikan sesuatu itu
berlaku pada ketika atau detik yang sepatutnya berlaku.
ii)
Berdasarkan
kaedah lakonan improvisasi yang dinyatakan oleh Profesor Dr Samad Salleh, sila bincangkan
teknik lakonan improvisasi ini dalam konteks persembahan Mak Yong yang telah
anda langsungkan dalam persembahan.
Di dalam persembahan Mak Yong yang telah berlangsung
pada 16 Mei yang lalu, kaedah lakonan improvisasi seperti yang dinyatakan oleh
Profesor Dr Samad Salleh telah diaplikasikan. Kaedah improvisasa ini merangkumi
kesemua aspek lakonan seperti fizikal, lisan dan mental. Aspek fizikal meliputi
gerak isyarat, gerak tari (menhadap rebab) dan beberapa pergerakan lain yang
dizahirkan oleh tubuh badan sepanjang lakonan. Aspek lisan pula merangkumi
pengucapan dialog, nyanyian, bersyair dan monolog manakala aspek mental pula
menjurus kepada setiap perlakuan yang dicetuskan sama ada fizikal, lisan atau
emosi.
Walaubagaimanapun,
setiap improvisasi yang dilakukan itu bermula daripada jalan cerita yang
dibekalkan oleh pengarah. Berdasarkan senario dan watak dan peranan yang
dipegang, saya telah mengimprovisasikannya hingga ke akhir cerita dan sentiasa
memastikan agar ia tidak bercanggah dengan jalan cerita serta peranan watak.
Saya turut memastikan agar segala aksi fizikal haruslah bersebab dan
berhubungkait dengan pengucapan dialog contohnya tindak balas pengucapan di
antara saya dan pelakon lain. Hal ini akan membuatkan perkembangan cerita
kelihatan lebih jelas.
Selain
itu, beberapa keperluan untuk melakukan teknik improvisasi perlu diambil kira
di dalam persembahan ini. Antaranya ialah pengamatan, daya sensitiviti, daya
konsentrasi dan imaginasi. Pengamatan yang teliti memudahkan saya memilih ciri-ciri
perwatakan yang terbaik dan bersesuaian dengan watak, adegan dan cerita yang
dibawa agar dapat meyakinkan penonton dengan improvisasi yang telah dilakukan.
Daya sensitiviti yang paling optima pula diperlukan kerana daya sensitiviti yang kuat mampu membantu saya
berinteraksi atau memberi reaksi dengan cepat dan tepat terhadap pelbagai
suasana di dalam cerita.
Imaginasi juga tidak kurang pentingnya
sewaktu melakukan improvisasi agar saya dapat meneroka dunia ilusi yang dialami
dalam jalan cerita, watak dan peranan yang telah diberikan. Dengan ini, saya
dapat menzahirkan watak yang benar-benar meyakinkan dan berkesan walaupun
melalui imaginasi sahaja. Keperluan seterusnya ialah daya konsentrasi terhadap
keseluruhan cerita termasuk aksi dan pengucapan dialog oleh pelakon-pelakon
lain. Konsentrasi yang menyeluruh membolehkan saya memberi tumpuan yang total
terhadap watak saya seterusnya menjadikan saya peka dengan perkembangan jalan
cerita.
Sepanjang penglibatan di
dalam persembahan teater Mak Yong ini, saya turut melakukan improvisasi dalam
penggunaan vokal iaitu semasa mengucapkan dialog. Saya harus cepat bertindak
mengeluarkan kata-kata yang bertepatan dengan adegan, babak atau cerita menurut
latar masa dan tempat yang telah ditetapkan. Contohnya, di dalam teater Mak
Yong ‘Anak Raja Gondang’, latar tempatnya adalah istana dan kebanyakan gaya
bahasa yang digunakan adalah bahasa istana yang puitis. Oleh itu, kecepatan
berfikir, kepetahan berkata dan menyusun kata dapat memadatkan rangka cerita
yang ada.
Subscribe to:
Posts (Atom)